Persbericht: Opgesloten in het eigen lichaam

Bunschoten, 17 mei 2016

‘Opgesloten in het eigen lichaam’

Stichting voor dorpsgenoot André Beukers met locked-in syndroom

Vorig jaar zomer werd plaatsgenoot André Beukers (42) getroffen door een zwaar herseninfarct dat het leven van hem en zijn gezin drastisch veranderde. Sindsdien is zijn lichaam bijna helemaal verlamd, terwijl zijn geest volledig bij verstand is. Deze zeldzame toestand noemt men het ‘locked-in syndroom’. Men zit als het ware opgesloten in het eigen lichaam. Met revalidatie en goede hulpmiddelen kan de kwaliteit van leven voor deze patiënten sterk verbeteren. Maar omdat overheid en verzekeraars dit niet vergoeden, hebben familie, vrienden en kennissen van André een speciale stichting opgericht. De stichting heet LIAB, wat staat voor: Locked-In André Beukers. Doel van de stichting is het verbeteren van de kwaliteit van leven voor André.

Ondanks dat er in Nederland veel dingen goed geregeld zijn, bleek tijdens de revalidatieperiode van André dat benodigde hulpmiddelen en therapieën niet vergoed worden. Dat is een gemis, omdat mensen met ‘locked-in syndroom’ enorme vooruitgang kunnen boeken met de goede ondersteuning. Helaas is dat dus geen vanzelfsprekendheid. Daarom is de stichting LIAB opgericht.

Binnenkort verlaat André Beukers revalidatiecentrum De Hoogstraat in Utrecht, voor verpleeghuis De Haven, dicht bij zijn gezin. Zijn omgeving is het er alles aan gelegen dat hij de goede therapieën en behandelingen blijft houden. Zij hebben gezien welke vooruitgang André heeft geboekt en vinden het belangrijk dat dit doorgaat. Het zorgen voor en bekostigen van deze onmisbare therapie is één van de doelen van de stichting LIAB.

Vervoermiddel

Ander doel van de stichting is de aanschaf van een eenvoudig en praktisch vervoermiddel waarmee André samen met zijn vrouw en kinderen op pad kan, zodat hij zoveel mogelijk een normaal leven kan leiden. Daarvoor is al een grote toezegging van een landelijke stichting voor locked-in patiënten ontvangen. Toch is er nog extra geld nodig.

Daarnaast gaat de stichting voorlichting geven over het locked-in syndroom. Binnenkort zal de website van stichting in de lucht zijn: www.stichtingliab.nl. Op de website staat nog meer informatie over André, het locked-in syndroom en men kan er een donatie geven. Ook zullen binnenkort doelgerichte acties komen. De stichting LIAB hoopt dat iedereen die dit doel een warm hart toedraagt een bijdrage geeft.